tisdag 22 januari 2013

Köttfri dag

För ett tag sen läste jag ett inlägg hos Fina Frun om den förskräckliga hantering av djuren vid bla. slakt. Inget nytt men det är alltid bra att bli påmind. Nu tänkte jag börja med en vegetarisk dag per vecka, små förändringar som man kanske inte tror har någon nytta men som i det stora hela är värdefullt och som Fina Frun skriver: 'Om alla svenska familjer skulle äta vegetariskt EN gång i veckan så skulle miljontals djur skonas från plågsam slakt.'
Förut åt jag ofta vegetariskt flera dagar i veckan och när jag var i Indien och yogade i  två månader för två år sedan hade jag lite svårt att äta kött när jag kom hem, på senare tid har det dock blivit mindre vegetariskt.

Har beställt ett vego-kit från Djurens rätt som bland annat innehåller förslag på vegetariska recept. Vill du också vara med och bidra till en bättre värld för djuren, för miljön och för dig själv kan du gå in och beställa vego-kittet här.



Om man ändå vill äta kött ibland (som jag vill) är det bra att välja ekologiskt och närproducerat i den mån det är möjligt.

Äter ni kött och tänker ni i såfall på att köpa ekologiskt och närproducerat?

5 kommentarer:

  1. Fint gjort av dig. Vegetariskt är väldigt gott. Jag tar ofta de vegetariska alternativet på jobbet, oftast godare faktiskt.

    SvaraRadera
  2. Mycket, mycket bra inlägg och ett viktigt ämne! Veggodag i veckan är ett av mina nyårslöften. Det tycker jag fler borde göra, för hälsan och för miljön.

    SvaraRadera
  3. Härligt där med en veggodag i veckan! Funderar på detsamma, men inte gjort slag i saken ännu.

    SvaraRadera
  4. Förut försökte vi äta köttfritt två dagar i veckan, ofta blir det så än idag. Jag gillar vegetarisk mat och gör gärna ex grönsaksbiffar, soppor mm.
    Kött & ägg köper jag ofta hos bonden här, blir lite dyrare men så fint det är.
    Färsen t ex är alltid nymalen. Men så styr ekonomin ibland men svenskt försöker jag alltid prioritera.

    SvaraRadera
  5. Jag äter jätte lite kött, har alltid gjort pga att jag helt enkelt inte gillar det.

    SvaraRadera