tisdag 27 november 2012

Kompiskväll

I lördags hade jag en riktigt mysig kväll med två av mina bästa kompisar. Vi träffades vid 16-tiden och lagade mat ihop. Det blev en härlig kväll med massa snack, god mat och vin. : )

Till förrätt åt vi snittar med ädelost, valnötter och vindruvor. Hittade receptet på Mitt Kök och det var riktigt gott.

Recept:

Minipizza på smördeg 160 g smördeg 1 dl valnötter 70 g ädelost 2 dl plocksallad, typ maché 0.75 dl creme fraiche 100 g vindruvor

Gör så här
1. Skär degen i remsor. Stryk på crème fraiche på remsorna.
2. Bryt över osten och strössla över valnötterna.
3. Baka av i ugnen i 200 grader  i ca 12 min tills smördegen fått en gyllenbrun och frasig yta.
4. Skär vindruvorna i klyftor. Toppa med halverade, urkärnade vindruvor och skär remsorna i ca 2 cm breda bitar.
5. Avsluta med salladsblad på toppen.




Till varmrätt blev det kyckling och grönsaker i ugn efter ett recept från PT-Fias blogg. Hon beskrev rätten som den godaste kycklingrätten någonsin och jag förstår varför. Det var grymt gott! Kommer jag definintivt att göra igen.

Receptet:
Fyll en smord plåt med valfria grönsaker. Vi hade sötpotatis, zucchini, aburgine, paprika i olika färger, gul och röd lök & broccoli.
Ringla över med solja, salt och peppar.
Hacka kycklingfilé i mindre bitar och stek på medelhög värme i smör och rejält med riven ingefära. Fega inte!
Lägg dem på grönsakerna när de fått färg men fortfarande litelite rosa i mitten. Ställ in i ugnen i ca 10 min.
Häll ca 5-6 dl cashewnötter, minst 4-5 cm färsk ingefära, 1 msk kokosolja, 1 chilifrukt och några droppar limesaft  i en mixer.
Kör på full effekt tills det blir en kräm, minst 5 min.
Ta ut plåten och bred ut cashewkrämen över kycklingen.
Grädda i ugnen i ytterligare 10-15 min så kycklingen är genomstekt och grönsakerna mjuka men knapriga.
Pressa sist några droppar lime över det hela innan servering.



Jag hade även gjort denna nyttiga chokladpaj som skulle vara galet god, till efterrätt. Men antigen gjorde jag nåt fel eller så har vi bara olika smak, vi tog alla 3 varsin sked och fy f*n säger jag bara (eller rättare sagt; sa vi alla). Den var inte i närheten av god utan vidrig, haha! Tur att vi ätit så mycket gott innan. ; )

14 kommentarer:

  1. Åhh vilken god mat ni gjorde!!! Allt ser supergott ut .. Recept är sparat!!
    =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan verkligen rekommendera det, smarr smarr. : )

      Radera
  2. Hujeda mig så gott :).
    Meeeen vad glad jag blir, tack tack tack. För utmärkelsen på inlägget nedan =)

    SvaraRadera
  3. Ojojoj så gott det ser ut!!!! Idag har jag varit riktigt hungrig så jag har ätit massor redan men det där såg ju så gott ut att jag blir hungrig på nytt!!!! :-) tack för ditt pepp i min blogg! :-) jag hoppas du har en fin och bra dag du med! :-) /kramar!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var underbart gott, vad vore livet utan mat?! ; ) Hoppas att det gick bra! kram

      Radera
  4. Jag kollade receptet på chokladtårtan. Den lät inget vidare. Men så är jag en sockerbov som kör vanliga onyttiga kladdkakor och liknande. ;-))

    Men ser ut som en mysig kväll i alla fall. Jag hade nog aldrig kommit på tanken att ha vindruvor på pizza. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har ju tidigare testat att göra nyttiga efterrätter, tex. brownies, som har blivit jättebra men detta fy.... : )Ibland tycker jag att man så klart kan köra äkta vara om man ändå ska äta fast ibland kan det vara kul att testa lite hälsosammare alternativ...

      Vindruvorna passade väldigt bra i smak tillsammans med ädelosten.

      Radera
  5. Så gott de ser ut:) mums!!

    SvaraRadera
  6. Åååh så gott det ser ut!

    Det är många som frågat om paraplyerna, så jag gjorde ett inlägg till om hur man kan beställa. Här ser du det:

    http://finafrun.se/2012/november/pasotti-ombrelli.html

    kram/
    finafrun.se

    SvaraRadera
  7. Härliga recept! Pizza är en höjdare att göra när man är många. Det lät som en riktigt god och lite annorlunda topping. Spännande!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan rekommendera att testa, perfekt som förrätt,det var väldigt gott o gick snabbt att göra.

      Radera