söndag 15 juli 2012

Nyttigheter

Häromdagen inhandlade jag supermüsli och chiafrön.

Chiafrön kommer ursprungligen från Mexico och har använts sedan långt tillbaka av Aztekerna. De är fyllda med nyttigheter. 2 tsk av fröna innehåller mer Omega-3 än 1 laxfilé, kalk motsvarandes flera glas mjölk, 3 gånger mer järn än i spenat och 3 gånger mer antioxidanter än blåbär. De är dessutom fyllda med vitaminer och mineraler och är helt glutenfria. Vad kan man använda de till? Strö dem över sallad, i gröt, i müsli, i/på bröd, i smoothies, i yoghurt eller använd din fantasi.


Igår gjorde jag en jättegod typ av chokladpudding med bla. chiafrön. Supergod.
Här kommer receptet:

ca 200 gram silkestofu
2,5 msk kakao
1 banan
2 msk sukrin melis
lite flytande honung
2 msk chia frön

Mixa tofu med kakao, banan, sukrin melis och honung till en slät massa. Tillsätt därefter chiafrönen och ställ i kylen en stund.

Det blev en nyttig efterrätt helt i min smak.

Originalreceptet hittade jag på Annie´s blogg.

6 kommentarer:

  1. Den vill jag gärna smaka på när jag kommer förbi på fika;) Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det ska du, bara du kommer! : )

      Radera
  2. Åh vad intressant, såna frön måste jag ju testa!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja du får göra det, dom sägs ju som sagt vara fulla av nyttigheter.

      Radera